cornel-robuExtraordinarul istoric, critic şi estetician CORNEL ROBU ne-a surprins încă o dată, plăcut, se subînțelege, cu o lucrare la care puținis-ar fi gândit. O antologie bazată pe teorie, teoria literaturii, bineînțeles, pe principiile și conceptele elaborate și consacrate în acest domeniu, precum și pe literatura comparată, pe conceptul de motiv literar pe care aceasta îl pune la dispoziția exegezei. Dar, desigur, ca orice antologie ‒ mizând în primul rând pe text, pe textele antologate; iar în cazul de față, fiind vorba de o antologie comentată, și pe comentariul exegetic prilejuit de aceste texte. Miza prioritară fiind clarificarea specificului celor trei domenii literare reunite în mod curent sub denumirea generică de fantastica (fantastika, termenul propus și astfel scris de John Clute): science-fiction,fantasy și horror.

Este vorba despre Mortua est. Temă cu variațiuni. Antologie comparativă și contrastivă, comentată de Cornel Robu ‒ carte electronică (e-book) recent postată de vechiul nostru colaborator și coleg de redacție pe portalul de Internet ResearchGate, spațiu rezervat contribuțiilor exegetice benevole ale cercetătorilor din toate domeniile științei, deci și din cel al științei literaturii. Și din orice țară, deci și din România. Oricine ar avea eventual curiozitatea și bunăvoința de a “răsfoi” această incitantă carte, o va putea descărca rapid și gratuit în computerul propriu, printr-o simplă căutare Google pe numele Cornel Robu și apoi imediat, în continuare, cu un click pe poziția ResearchGate care se afișează operativ pe ecran.

Așa cum antologatorul spune în cuvântul introductiv, antologia sau “panorama” sa exegetică se vrea a fi un dosar cu “probe”, menite a pune în evidență, prin comparație, prin asemănare și contrast, specificul fiecăruia dintre “genurile” ilustrate prin texte însoțite de comentarii : poezia lirică, proza epică “mainstream”, proza fantastică, “realismul magic”, basmul, genurile “fantasy”, “horror” și “science fiction”. Criteriul tematic foarte restrictiv în funcție de care se face selecția (motivul literar “mortua est”) este în același timp un minus și un plus, un factor care aparent dezavantajează cartea (îngustarea bazei probatorii de pe care se trag concluzii și se operează generalizări, dificultatea suplimentară de a găsi texte eligibile și reprezentative etc.), dar și un argument al atracției la lectură, o sursă a forței de convingere, atâta câtă este, pe care tocmai aceste “dezavantaje” implicit i-o conferă și asupra căreia eventualul cititor rămâne să-și facă o părere proprie, să se edifice tacit, dacă nu să se pronunțe.

Dar asta nu e tot, antologia Mortua est nu e doar un instrument exegetic. Este și o carte “de citit”, pentru simpla plăcere a lecturii, dincolo de orice interes teoretic sau exegetic “specializat”, întrucât include în cuprins multe opere literare ‒ povestiri, nuvele sau fragmente de roman ‒ care merită a fi citite și savurate estetic în sine, pentru ele însele, ca “literatură” de cea mai bună calitate. Cu o mențiune suplimentară pentru acéle texte literare care n-au mai fost până acum traduse în românește. Și nu sunt puține, nici acestea.

Iată mai jos cuprinsul acestei antologii, pe care dacă soarta ne va ajuta vom încerca să o tipărim în anii ce vin, în colecţia Insolit.

 

Mortua est!  de Mihai Eminescu

Temă cu variațiuni… (comentariu introductiv)

P o e z i e

D. Popovici, Mortua est(Fragment din Poezia lui Mihai Eminescu, 1947-1948)

Mânăstirea Argeșului (din colecția Poezii poporale. Balade (cântece bătrâneşti) adunate şi îndreptate de Vasile Alecsandri, Iași, 1852-1853)

Mircea Eliade, Comentarii la Legenda Meșterului Manole (1943) fragmente

Edgar Allan Poe, The Raven (1845)

Edgar Allan Poe, Corbul  (în românește de Mihu Dragomir, 1964)

Edgar Allan Poe, Filosofia compoziției (1846) fragment

Benedetto Croce, Poezia. Introducere în critica și istoria poeziei și literaturii (1936) fragment

P r o z ă

Ivan Bunin, Respirație ușoară  (1916)

L.S.Vîgotski, Arta drept catharsis. Nimicirea conținutului prin formă ‒ fragmente din Psihologia artei (1925, 1965)

Friedrich Schiller, A nimici materia prin formă ‒ Scrisori privind educația estetică a omului (1795). Scrisoarea a XXII-a

Mihail Sadoveanu, O istorie de demult (1907)

Erich Segal, Love Story (1970)  fragmente  Andrei Brezianu, Love Story : o explicație (1972)

N o n – f i c t i o n

Costache Negruzzi, Calipso (1839) (Scrisoarea VII din ciclul Negru pe alb, 1857)

Iulia Hasdeu (1869-1888) (texte preluate de pe Internet)

Gala Galaction, Jurnal (fragmente, 1918-1925)

Cornel Robu, Jurnalul lui Gala Galaction (1999)

Truman Capote, Cu sânge rece (1966)  (fragmente)

Truman Capote, Anatomia unei crime multiple, săvârșită Cu sânge rece  (fragmente)

Tatiana Niculescu Bran, Spovedanie la Tanacu (2006)  (fragmente)

Vasile Andru, Cazul Tanacu, după 10 ani (2015)
Prințesa Diana (1961-1997) (texte preluate de pe Internet)

F a n t a s t i c

Washington Irving, Aventura unui student german (1824)

Sergiu Pavel Dan, Problematica definiției (din vol. Fețele fantasticului, 2005)

Villiers de l’Isle Adam, Vera (1883)

Sergiu Pavel Dan, Despre gândirea fantastică (din vol. Proza fantastică românească, 1975)

Cezar Petrescu, Aranca, știma lacurilor (1929)

Sergiu Pavel Dan, O nuvelă fantastică “de școală” (articol din Dicționar analitic de opere literare românești, 1998, 2007)

Sergiu Pavel Dan, Aranca, știma lacurilor de Cezar Petrescu (din vol. Fețele fantasticului, 2005)

Roger Caillois, De la feerie la science-fiction. Imaginea fantastică (1964)

Matei Călinescu, Despre conceptul de fantastic (1970)

R e a l i s m   m a g i c

Ray Bradbury, Lacul (1944)

Mike Resnick, Pe unde am călătorit cu pisicile mele (2004)

John Clute, REALISM MAGIC (articol din The Encyclopedia of Fantasy, 1997)

Bruce  Holland  Rogers, Ce este realismul magic, realmente ? (2002)

B a s m

Hans Christian Andersen, Mica sirenă (1837)

Hans Christian Andersen, Lebedele sălbatice (1838)

Charles Perrault, Frumoasa din Pădurea Adormită (1697)

Frații Grimm, Frumoasa adormită (1812)

Frații Grimm, Scufița Roșie (1812)

Frații Grimm, Albă ca Zăpada (1812)

J.R.R. Tolkien, Feericul eucatastrofic ‒ fragment din Despre povestirile feerice (1938, 1947)

F a n t a s y

Peter Beagle, Ultima licornă (1968)

Kingsley Amis, Fantasy versus Science Fiction (1960)

Marion Zimmer Bradley, Magia altora (1984)

John Clute, FANTASY (articol din The Encyclopedia of Fantasy, 1997)

Peter Nicholls, FANTASY (articol din The Encyclopedia of Science Fiction, 2011)

Ted Chiang, Diferența dintre știință și magie (2008)

Vladimir Colin, Divertisment pentru vrăjitoare (1972) fragmente

H o r r o r

Bram Stoker, Dracula (1897)  fragment

Veronica Hollinger, Vampirul și alienul : horror gotic și science-fiction (1997)  fragment

Daphne du Maurier, Lentilele albastre (1959)

Jurgis Baltrušaitis, Fiziognomonie animală (1957)  fragmente

Victor Papilian, Manechinul lui Igor (1938, 1943)

Sergiu Pavel Dan, Un nebănuit “luptător anticomunist”: Victor Papilian (2015)

Stephen King, Carrie (1974)  fragmente

K.M. O’Donnell, Gustul sângelui (1974)

Robert Bloch, Despre horror în literatură și film (1991)

John Clute, HORROR (articol din The Encyclopedia of Fantasy, 1997)

John Clute, HORROR (articol din The Darkening Garden: A Short Lexicon of Horror, 2006)

S c i e n c e ‒ f i c t i o n

Poul Anderson, Kyrie (1968)

Cornel Robu, Ce putem găsi (numai) în science-fiction  (1998)

Arthur C. Clarke, Cântecele îndepărtatului Pământ (1986) fragment

Tom Godwin, Reci ecuații (1954)

James Patrick Kelly, Gândește ca un Dinosaur (1995)

Alastair Reynolds, Dincolo de Falia Aquila (2005)

Pierduți în Spațiu (în Infinitul mare)

Ian Watson, În lumea largă (1983)

Fitz-James O’Brien, Lentila de diamant (1858)

Pierduți în micro-cosmos (în infinitul mic)

Richard Matheson, Roagă timpul să se-ntoarcă (1975) fragment

Pierduți în Timp

Vladimir Colin, Giovanna și Îngerul (1966)

Mircea Opriță, Așteaptă vremea ta (1980)

Orson Scott Card, “Testamentul Reginei Gândacilor” (fragm. din romanul Jocul lui Ender, 1985)

George R.R. Martin, Un cântec pentru Lya (1974)

Stanislaw Lem, Solaris (1961) fragment : capitolul “Harey”Pierduți printre extratereștri (și alți alieni)

Bud Sparhawk, Sub steaua cea roșie ce arde pe cer (2005)

Jules Verne, Castelul din Carpați (1889, 1892) fragment : capitolul XVI

Dino Buzzati, Marele portret(1960)fragment : capitolele XIV-XV

Orson Scott Card, “Jane” ‒ Inteligența Artificială (fragment din romanul Vorbitor în numele morților, 1986)

“Ce-și face omul cu mâna lui”:  Pierdut printre roboți, androizi,cyborgi, inteligențe artificiale, gadgeturi

Lester del Rey, Helen O’Loy (1938)

Catherine L. Moore, Nicio ființă născută din femeie (1944)

James Tiptree, Jr., Fata care trăia conectată la aparate (1973)

Veronica Hollinger, (Re)lecturi deviante: science-fiction, feminism și defamiliarizarea genului (1999)

Veronica Hollinger, Teoria feministă și science-fiction-ul  (2003) fragmente

Robert Sheckley, Femeia perfectă (1953)

Robert F. Young, Septembrie avea treizeci de zile (1957)

Philip K. Dick, Vânătorul de recompense (Blade Runner) (1968) fragmente

Donna Haraway, Un manifest pentru cyborg (1985, 1991) fragmente

Hannah Kuhlmann, Prindeți cyborgul : Blade Runner (text preluat de pe Internet)

Jens Brandt, Prin ce se definește umanul ? (2000) (text preluat de pe Internet)

Bob Shaw, Lumina unor zile de-altădată (1966)

Daryl Gregory, Persoana a II-a, timpul prezent (2005)

Voicu Bugariu, Noapte bună, Sophie (1980)

Mihail Grămescu, Fenotipul de ceață și picăturile de nimic (1981)

Silviu Genescu, Varianta Shakespeare (1988)

Voicu Bugariu, Un profesionist  (Silviu Genescu)  (1996)

Robert Sheckley, Lumea pe care ți-o dorește inima (1959)

“Ce-și face omul cu mâna lui”: Pierdut printre dezastre Estetica dezastrului

            “Avertismentul” în science-fiction

Andy Sawyer, Science Fiction : The Sense of Wonder (2015)

John Clute, Fantastika în vâltoarea lumii (2007)

Addenda  ad  libitum: filme, operă       

Ex controversia veritas

Cornel Robu, Racul, broasca și cu știuca (1995)

Liviu Radu, Pește și cartofi prăjiți (1997)

Cornel Robu, Pilaf de carne fără carne (2006, 2011)

Michael Haulică, Polemici (2006)

Liviu Radu, Paralele între lumi paralele : fantasy și science fiction (2013)

Mircea Opriță, Bătaie mare pe posesia inelelor  (2013)

Cornel Robu, Metalurgie SF & F (2013)

Cornel Robu, În loc de concluzii

Pour la bonne bouche :Testul pielii de găină. Știința a descoperit emoția de care aveți nevoie  pentru a vă păstra intactă sănătatea. Emoția care-i face pe oameni să simtă că au în față rezerve nelimitate de timp, le oferă reconfortare psihologică și multe altele…(Texte preluate de pe Internet)

Sundry pieces of evidence in a witness file folder (Brief final explanations)

***

Este mult efort pentru a obţine acele copyrighturi de la autorii străini, dar şi de la cei români.

Nu sunt puţine, dar merită cu prisosinţă eforturile ,pentru că aceasta antologie este o rara avis în cultura româneasca şi europeană.

Vom încerca mereu să publicăm fragmente din această antologie în paginile Helion Online, instituind o rubrică specială ANTOLOGIA “MORTUA EST”, temă cu variaţiuni de Cornel Robu.

La Alternative veţi citi în acest număr un text de referinţă al lui John Clute. Fantastica în vâltoarea lumii, celebra conferinţă susţinută la Praga în 2007.

Iar primul articol la rubrica ANTOLOGIA “MORTUA EST” va fi TEMA CU VARIAŢIUNI, comentariu introductiv semnat de Cornel Robu.

…Așa că ‒ lectură plăcută ! (Și avizată…)